Intro till hemmaträning

Många tror att man måste ta sig till ett gym för att kunna träna styrketräning och därför inte tränar alls då det kan vara väldigt tidskrävande att ta sig till gymmet 2-3 ggr i veckan.

Träning kan dock vara så väldig enkelt och man kan träna hela kroppen väldigt effektivt och varierat med bara kroppen som vikt eller med enkla redskap. Och redskap har vi både hemma och i naturen. Hur mycket som helst. Visste du att en enkel vattenflaska kan vara ett träningsredskap? Och en vanlig trappa kan användas till väldigt mycket.

Hur? I denna blogg kommer du varje vecka att lära dig om olika övningar, redskap, hur du kan lägga upp ett pass och program, hur du sätter smarta mål, kost och mycket mer. Välkomna!!

Så vilka övningar och vilken typ av träning passar bäst för hemmaträning? En av fördelarna med hemmaträning är att den kan varieras i oändlighet. Beroende på mål, redskap, tid, mm så kan träningen varieras så att den passar just dig. Jag får ofta frågor om man kan gå ner i vikt och/eller bygga muskler genom att enbart träna hemma. Och svaret är JA, absolut!!!

Kända övningar som Armhävningar, Knäböj och Chins är tre övningar som är superbra och som återkommer i många av passen på No Gym No Problem, men du kommer att lära dig så många mer och variationer på dessa.

Själv tränar jag mycket varierat, men ett av mina absoluta favoritpass är HIIT. HIIT går ut på att köra ett antal övningar i högintensiva intervaller med så kort vila som möjligt. Med ständig hög puls så är fördelarna många. Jag kommer att skriva mer om HIIT i nästa blogg och då får du även ett pass att köra.

Tränar du hemma, utomhus eller på gym så är det otroligt viktigt att värma upp kroppen för att undvika skador och för att prestera bättre. Du kan hitta en bra uppvärmning som tar 4 minuter nedan.

I dessa virustider så är det många gym som är stängda och många som helst inte tränar på gymmet. Och även under ”normala” tider så finns det många anledningar till att inte vilja gå till gymmet. Det kan vara tidsbrist, dyrt med gymkort och en del vill kanske inte träna med andra.

Jag vill nu avsluta denna första text med att lista alla fördelar (och det är många) med att träna hemma.  

  1. Du slipper den fasta månadskostnaden på gymkort.
  2. Det är aldrig kö till övningarna och vikterna.
  3. Du kan lyssna på din favoritmusik – utan hörlurar.
  4. Har du småbarn så kan du träna samtidigt som du passar dem.
  5. Du kan träna när och var som helst (hemma, kontoret, utomhus).
  6. Du slipper restiden.
  7. Väldigt funktionell, varierande och effektiv träning med komplexa rörelsemönster. Du kommer kunna prestera så mycket bättre i livet.
  8. Du kan klä dig hur du vill. Pyjamas, bar överkropp.

Kommentera gärna och skicka gärna frågor. Klicka nedan för att gå med i vår Facebook grupp ! Vi ses igen nästa vecka!

Kör hårt!

Peter S

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *